Nyheter

En recap från senast

Det var ett tag sedan jag skrev någon nyhet här på sidan. Delvis för att jag fokuserat på andra delar av klubben men också på grund av tidsbrist. Men nu då, nästan 3 månader sedan senaste inlägget, vad är det som har hänt och vad är på G?

Spaces

Spaces är Polestars version av ett showroom, ett ställe dit du kan gå och klämma och känna på bilarna. Tanken med dessa är inte att det ska stå en smörig säljare som ska sälja på dig saker. Dom som står i dessa Spaces får ingen provision för bilar som säljs, samt att du beställer bilarna på samma sätt i dessa Spaces som du gör hemifrån, det vill säga via Polestars hemsida.

I Sverige så kommer det till en början öppna två Spaces er sommaren, en i Stockholm och en i Göteborg.

  • Norrlandsgatan 5 i Stockholm
  • Kungsportsavenyn 25 i Göteborg.

Precept (Koncept)

Detta kanske många av oss har saknat, i alla fall jag. Något som tydligt visar åt vilket håll Polestars designspråk ska gå åt. I och med att man gick ut med information om Polestar Precept så visade man att man inte längre kommer vilja vara en del av Volvo på samma sätt, man vill göra mer vågade saker!

Jag skulle älska att få äga en Polestar 2, men efter att ha sett Precept så undrar jag hur mycket av den designen som kommer finnas i Polestar 3. Med det sagt så tycker jag designen på Precept är riktigt trevlig och därför har jag inte lagt någon beställning än, för jag vet inte vilken bil man kommer tycka mest om.

Hur låter Polestar 2?

Det har även kommit information om mindre saker, men som också kan vara kul att veta. Till exempel hur bilen låter när den kör i låga hastigheter, eller när den backar.

Det går att lyssna på här: https://www.polestar.com/se/news/the-sounds-of-the-polestar-2

Laddnätverk (Plugsurfing)

Idag kom nyheten om att Polestar samarbetar? med Plugsurfing som har ett nätverk av laddare i Europa. Tyvärr har detta inte mottagits något vidare av många potentiella köpare där ute. Detta då Brent Ellis som är pr-chef skickade sms till Recharge och berättade att detta samarbete inte innebär några rabatter, utan att detta ska underlätta för kunderna att hitta till olika laddstationer.

Är man aktiv i diverse forum så är det folk som undrar vad meningen egentligen var med detta samarbete om det inte finns några rabatter, och enligt en kommentar på Recharge från en läsare så beskriver han det som att det i vissa fall blev det till och med dyrare att nyttja Plugsurfing.

Samtidigt så har Thomas Ingenlath kommenterat och sagt att det kan komma fler liknande samarbeten både lokalt men också globalt, men i mina ögon så blir det då krångligare om det finns flera alternativ att välja mellan. Men vi får se vad Polestar har kokat ihop, kanske kan man då samla dessa samarbeten under ett “Polestar Card/Tag”?

Only time will tell!

Referens:

https://www.plugsurfing.com/https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200602/beskedet-polestar-samarbetar-med-plugsurfing/
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200602/beskedet-polestar-samarbetar-med-plugsurfing/
https://www.plugsurfing.com/

Förseningar av Polestar 2

Så till det vi alla längtat efter, att få se 2’an börja rulla på svenska vägar. Men tyvärr kommer detta dröja ett tag till då många som beställt bilar nu blivit meddelade att det dröjer ca 2 månader tills att dom får bilarna.

Det är egentligen inget konstigt med detta i och med att Covid-19 har slagit till i sämsta tid, så att det inte blev värre förseningar tycker jag är godkänt.

Polestar Club Sweden

Något nytt som händer hos Polestar Club Sweden?

Jag kämpar vidare med att hålla hemsida, forum uppdaterat enligt “best practices” och hålla våra sociala medier så aktiva jag kan.

Det i sin tur har gjort att nyheterna har släpat efter tyvärr då jag inte har hunnit skriva. Så känner du att du är en fena på elbilar, kanske speciellt Polestar så är du välkommen att kontakta mig för att få skriva nyheter för klubben.

kontakt@polestarclubsweden.se

Sebastian

Polestar Precept är nu släppt

Polestar har gett oss ledtrådar under ett tag nu om att dom skulle släppa något nytt. Det nya var en konceptbil som ska visa vilket spår Polestar kommer att vandra i, hur framtiden ska se ut, i mina ögon ser det bra ut!

Thomas Ingenlath beskriver Polestar Precept

Man pratar mycket om att man samarbetar med företag och experter kring hållbara material för bilen och miljön. Teknologi och design är också nyckelord som tas upp som just Polestar står för.

Polestar Precept Interiör
Polestar Precept Interiör

Besök gärna vårat forum för att fortsätta diskutera framtiden för Polestar och vad du tycker om den
Länk till Forum

Sebastian
Polestar

Nytt år, nya diskussioner

Då var året 2020 igång och det närmar sig nu ännu mer till att vi får se Polestars bilar köra runt på dom svenska vägarna. Då menar jag inte testbilarna!

I och med att det närmar sig så börjar det dyka upp fler och fler frågor om bilarna och det blir fler diskussioner. Har den dragkrok? Ska jag välja till värmepump? Vi har redan lite grundinformation under Modeller men det är svårt att svara på allas frågor på dessa sidor.

Därför rekommenderar vi alla till vårat forum där ni kan ställa era frågor, eller hjälpa andra om ni sitter på information kring Polestars bilar. Det går också bra att bara föra diskussioner med andra medlemmar kring Polestar eller andra elbilar.

Det är gratis att registrera sig på forumet och all dialog sker på svenska (norska & danska är okej ;)).

Tryck antingen på knappen högst upp på sidan som säger Forum eller gå till denna länken: https://forum.polestarclubsweden.se/

Våran Instagram går också glödhet där vi snart är uppe i 1000 följare, riktigt kul! Där läggs det ut bilder, filmer och lite annat smått och gott. Så följ oss gärna på Instagram om du inte redan gör det. Så fort det börjar komma ut lite Polestar på vägarna så hoppas jag att många skickar in bilder på sina fina åk.

https://www.instagram.com/polestarclubsweden/

Sebastian

Föredrag om AutoSec i Göteborg

Idag så var vi på en lite annorlunda föreläsning gentemot dom vi brukar delta på. Det var inga flådiga bilar eller skribenter från diverse nyhetssidor som sprang runt och tog bilder och skrev artiklar. Denna kvällen befann vi oss på en föreläsning om AutoSec som var organiserad utav OWASP Göteborg.

OWASP Göteborg – AutoSec

OWASP Göteborg är en organisation vars syfte är att öka intresset och förståelsen för att bygga säkrare system. Denna kvällen hade vi tur att det handlade om säkerhet inom fordonsindustrin, eftersom att det ligger i vårat intresse.

Talarna för kvällen bestod av Katja Tuma och Thomas Rosenstatter.

Man pratade mycket om arbetssätt och modeller för att säkra upp mjukvara i bilarna och hur man ska prioritera säkerheten.

Ett exempel var att man gärna krypterar all datatrafik i bilen. Men hårdvaran kanske inte är såpass kraftig att den kan hantera krypteringen inom en rimlig tid. Detta i sin tur gör att när man trycker på bromspedalen så tar det 1 sekund innan det faktiskt ger bromsverkan. Då får man se till att prioritera funktion mot säkerhet, och i detta fallet kanske inte all datatrafik för just bromsfunktionen ska krypteras. Samtidigt påpekar man att bara för att man kan göra avsteg i säkerheten så är det inget man vill göra. Ska det göras avsteg så ska det finnas rimliga skäl för det, så att man bara inte struntar i det.

Thomas Rosenstatter

Sammanfattning

Jag tycker det är bra att dessa föreläsningar finns och tror det är viktigt ju mer dagens bilar blir elektrifierade och smartare för att sprida kunskap om detta område. Vill man läsa mer om cybersäkerhet inom fordonsbranschen så rekommenderar vi er att besöka AutoSec.se. Där kan man läsa om ett israeliskt företag som lurade en Tesla att köra av vägen, eller när nästa föreläsning kommer att ske. Du får gärna följa vårat eget nyhetsflöde där vi kommer försöka fortsätta gå på dessa föreläsningar.

Sebastian

Volvo’s första elbil XC40 Recharge

Volvo har nu äntligen släpp information kring deras första elbil, Volvo XC40 Recharge. I presentationen av bilen går Volvo’s VD, Håkan Samuelsson igenom hur Volvo ska styra om och få ett bättre miljötänk. Inom dom närmsta åren så ska Volvo släppa en ny elbil varje år.

Miljö

Efter att Håkan höll introduktionen så kom Henrik Green, CTO på Volvo in för att tala ytterligare kring bilen och Volvo. Något Henrik påpekar är att tillverkningen av elbilar kräver mer energi och utsläpp än när man tillverkar en fossildriven bil. Man pekar på att alla måste ta sin del i utvecklingen och driva elektrifieringen framåt för att det ska bli hållbart i framtiden. Volvo har också som mål att kompensera för all koldioxidutsläpp man har till år 2040.

Bilen kommer få Android-baserat infotainmentsystem. I och med att man redan har nyttjat detta i Polestar ett tag så tror jag säkert att dom löst detta på ett snyggt sätt. Fördelen med Android är att du får inbyggt Google Assistant, Maps och Play. Mjukvaran kommer att uppdateras kontinuerligt då det sker via mobilnätet.

Drivlina & Batteri

Räckvidden på bilen anges till 400km enligt WLTP-cykeln.
Man ska kunna ladda upp till 80% på 40min med hjälp av en snabbladdare. Med sina 408 hästkrafter och 660Nm ska man klara 0-100 på 4.9 sekunder.

400V, 78kWh, 320kW

Den numera klassiska frunken finns i bilen, likt den i Polestar 2 eller Tesla’s bilar. Där kan man förvara saker, men där finns också tillbehör om man skulle få punktering.

Frunken

Självklart nämner man att bilen är riktigt säker och går därefter igenom alla dess säkerhetsfunktioner. En ny funktion är Pilot Assist från Zenuity, alltså samma som man nyttjar i Polestar 2.

Björn Annwall, Head of Commercial Operations tog sedan över scenen för att fortsätta prata om miljötänket på Volvo. Strax därefter nämner han att man kommer kunna nyttja sin Volvo On Call-app i telefon för att övervaka batteriet och andra funktioner i bilen när man befinner sig på distans från bilen. Man kommer också få gratis laddning ett år framöver om man beställer en elektrisk bil från Volvo.

För egen del tycker jag det är bra att Volvo börjar ställa om nu, det är inte en dag försent! Men skulle jag få välja mellan en XC40 Recharge och Polestar 2 så kommer jag hålla mig till P2. Detta är som sagt va Volvos första elbil och nu också den som sätter ribban, ska bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda.

Presentationen av Volvo XC40 Recharge
Sebastian

Provkörning av Shmee150 och recension av Nico Rosberg

YouTubern Shmee150 har fått ta en sväng med Polestar 1 i Tyskland. Det blir några turer upp för kurviga landsvägar och även en tur på Autobahn.

Shmee150 provkör Polestar 1

Samtidigt så har den före detta Formell 1-mästaren Nico Rosberg fått bekanta sig med Polestar 1. Det passades även på att ställas lite frågor kring Polestars framtid och vad han tycker om utvecklingen kring elbilar.

Läs gärna hela intervjun på Polestars sida här.

Nico Rosberg sitter framför Polestar 1
Källa

What are your first impressions of the car?
I just drove the Polestar 1, together with Joakim (Rydholm, Polestar development engineer), and what impressed me the most was the dynamic, sporty feel when driving. That’s something that I really like personally, and it’s something that everyone will enjoy. The steering is very direct, and the brakes have a really sporty feel, which was very nice.

Nico Rosberg
Källa
Sebastian
Fabrik i Chengdu

Polestars första fabrik öppnar upp, i Kina

Nu är det färdigbyggt och öppnat! Polestars egna fabrik där man ska tillverka sin Polestar 1. Det har sagts att man ska tillverka 500st om året och totalt 1500 exemplar. Siffran kommer att kunna höjas om intresset för bilen är högt. Även Polestar 2’s lanseringsdatum börjar närma sig, men den kommer att tillverkas i en annan kinesisk stad, Luqiao. Självklart är det tråkigt att produktionen inte hamnade i Sverige, men troligen är kostnaderna lägre i Kina samt att Geely hade nog något att säga till om.

Denna fabrik är designad av den norska firman Snøhetta.
Snøhetta ligger till bakom projekt som Times Square, Shanghai Grand Opera House, Calgary Central Library, Norwegian National Opera. Så det är inga nybörjare man har tagit in.

När fabriken stod klar så fick Polestar sin WMI beteckning, något som bevisar att man nu är ett fristående bilföretag. Skapandet av fabriken är också ett steg i riktningen mot att få guldstatus inom “Leadership in Energy and Environmental Design” (LEED). Det bevisar att man jobbar med miljöfrågor, inte bara internt men också mot sina leverantörer.

Även besökare till fabriken kommer få en egen del. Det sägs att det ska finnas panoramafönster in mot fabriken och en provbana där man kan testa bilarna på. Så när får Polestar Club Sweden en inbjudan till Kina mon tro?

Polestar Production Centre
Plats: 1280 Tiangong Avenue, Xinxing Street, Chengdu, China.

Sebastian
Polestar

Vanliga frågor om Polestar 2

I och med att flera får upp ögonen för Polestar 2 så har det börjat dyka upp vanliga återkommande frågor. Polestar har sin On Tour just nu där dom åker runt i Europa och visar upp sina Polestar 1 & 2, därför börjar nu både märket och bilarna bli populärare. Därför ska vi ge svar på dessa återkommande frågor som nu börjat dyka upp.

  1. Hur köper man sin Polestar?
    Gå in på Polestars egna hemsida så kan du idag bygga bilen och reservera den: https://www.polestar.com/cars/polestar-2/buy
    Detta är tillgängligt i följande länder: Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, England, Belgien, USA, Kanada & Kina
  2. Hur kan man provköra en Polestar?
    I dagsläget kan man inte provköra bilen. Man kommer att kunna provköra bilen tidigt 2020 enligt Polestar.
  3. Hur kan jag få se bilen live?
    För att få se bilen live under årets gång så kan ni besöka Polestar på någon av deras popup-ställen, för mer information kring vart och när dom kommer vara så läs på följande länk: https://www.polestar.com/road-show
    Kan ni inte närvara på något av dessa ställen så kan ni besöka Polestars huvudkontor i Torslanda.

För att få uppdateringar kring vanliga frågor om Polestar så rekommenderar vi att ni skriver upp er på nyhetsbrevet från Polestar, eller följer våra nyheter.

Sebastian
Top Gear

Top Gear tar sig en titt på Polestar 1 & 2

Top Gear har tagit en titt på nya Polestar 2 men även Polestar 1.
Tyvärr får vi inte se dom köra bilen men det känns som en bra teaser i alla fall för dom som inte sett bilen innan. Själv så längtar jag efter lite recensioner där mer vanligt folk kör bilen. Vem vet, kanske kan Polestar fixa en provkörning åt oss på PCS? 😉

This is Polestar’s Tesla Model 3 rival, the Polestar 2. It’s an all-electric, 4WD, or ‘fastback’ according to Polestar – with a 311-mile range.

Om du hade fått provköra bilen idag, vad är det första du hade velat prova? Har du även några frågor angående bilen som du inte har kunnat läsa dig till än?

Sebastian
Space

Polestar Space: To infinity and beyond

För några dagar sedan så fick vi på Polestar Club Sweden vara med i en intervju som hölls av två elever från Chalmers som gör sitt examensarbete hos Polestar. Dessa elever skulle nu behöva lite hjälp från communityn att svara på några frågor som berör Polestar och självklart hjälper vi dom med detta. Formuläret är anonymt och tar ca 10min att genomföra.

Länk till formulär: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeKqLOCTS8tpH5XHMmY0Oi3_X7SMul8gp7y7tw6-PhPkeLKgg/viewform

Ni som har fyllt i formuläret, har några frågor eller tankar dykt upp?

Sebastian

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng